Prosjekt: Fitnesshelse på NIH

Hei dere!

Jeg sliter fortsatt med halsbetennelse, men er dog funksjonell - så da skal ikke jeg klage.

Jeg er med i "Fitnesshelse" prosjektet til NIH som ledes av Therese Fostervold Mathiesen.  I dag fikk jeg mail med DEXA rersultatet (nederst i innlegget)

Dette går prosjektet ut på: 

Hva skiller fitnessutøveren fra den generelt aktive kvinnen i gata? 

Hva skjer egentlig inne i kroppen når man går på diett? Kan man stole på at sunne virkemidler (sunn diettmat og mye trening) gir god helse? Hvor går grensen mellom sunt og for ekstremt?

Når går tanker om mat, kropp og samvittighet rundt treningsrutiner fra normalt til unormalt? Er det vanlig å kjenne på "cravings" og å overspise når man er på diett, eller er det bare de som er "svake" som gjør slikt? Hvilket tankesett må man ha for å lykkes som fitnessutøver? Har fitnessutøveren det bra med seg selv på diett?

Dersom du blir med i denne studien, er det enten fordi du planlegger å stille i en fitnesskonkurranse høstsesongen 2017, eller fordi du er en aktiv kvinne som ønsker bli med som kontroll person.
Du vil uansett være anonym, og ditt bidrag i denne studien vil på ingen måte være identifiserbart for offentligheten. Du blir bedt om å møte  ved Norges Idrettshøyskole (NIH) for helsekartlegging ved tre anledninger: først i april/mai 2017, dernest en gang i september/oktober 2017, og til slutt en gang i november 2017. I perioden mai 2017 til november 2017 vil du totalt 7 ganger få tilsendt mail med et utvalg spørsmål å besvare.

Ved å delta i denne helsekartleggingen får du tilgang til unik informasjon om din egen kropp og helse, gjennom de forsknings spesifikke målinger vi gjør av din kroppssammensetning og benmineraltetthet, samt hvileforbrenning!
HVILKE UNDERSØKELSER GJØRES?
De fysiske tester som ønskes gjennomført ved NIH er en måling av kroppssammensetning og beinmineraltetthet ved hjelp av et røntgenapparat (DXA) (den beste metode for slik type måling). Du vil da ligge på en benk i et rom, hvor en måler beveger seg sakte over deg. Videre ønsker vi måle ditt hvilestoffskifte, hvilket innebærer å ligge rolig på en madrass med en ansiktsmaske over nese og munn for 30 minutter. Under oppholdet på NIH denne dagen, får du også en innføring i hvordan du skal registrere kostholdet ditt for 4 påfølgende dager, samt at du besvarer en liten pakke med spørsmålsskjema elektronisk.

Under diettperioden til fitnessutøverne (juni 2017-oktober/november-2017), sendes det elektroniske skjema til alle prosjektdeltagerne med spørsmål som besvares pr mail totalt 7 ganger.

Som sagt så fikk jeg mine resultater fra DEXA måling som ble tatt før diettstart:

Fettprosent: 23,4%

Fettmasse, kg: 15,3 kg

Muskelmasse, kg: 50,3 kg

Benmasse totalt, kg: 2,4 kg

Vekt på 67,5 kg.

Så det blir spennende å se forskjellen ved neste måling i juli mnd.

Vi tok også hvileforbrenning, men den testen er ikke ferdig analysert enda.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

PT Grete A. Bakken Optimal livsstil og helse

PT Grete A. Bakken Optimal livsstil og helse

27, Moss

Utdannet Personlig Trener ved NIH, jobber i dag som PT og instruktør samt online coach i gympartner.no Jeg debuterte i Bodyfitness i 2012. Høsten 2015 konkurrerte jeg i bikini fitness og endte på en 12 plass under Norway Open og 8 plass under NM. I år 2016 klarte jeg å dra meg inn på: - 3 plass i NM. - 6 plass i Nordisk - 1 plass på fitnesscruiset. Har du spm. om trening/kosthold kan du sende meg en mail på grete@gympartner.no

Kategorier

Arkiv

hits